Steeds meer consumenten willen met hun financiële keuzes bijdragen aan de transitie naar een duurzamere economie. Financiële ondernemingen maken dat mogelijk. Met passende, duurzame producten en eerlijke en transparante duurzaamheidsinformatie. Ondernemingen zetten het afgelopen jaar goede stappen. Toch zien we dat er nog veel inzet nodig is.
Ook als het gaat om naleving van regelgeving die al geruime tijd van kracht is en waarover de AFM eerder duidelijke verwachtingen heeft afgegeven. Daarom brengen ze hun eerste ESG-update uit. Met daarin de prioriteiten voor 2025 en 2026 op vier belangrijke thema’s: duurzaamheidsclaims, SFDR, productgovernance (POG) en geschiktheid).
• Goede informatie en passende producten cruciaal
• AFM ziet dat nog veel inzet nodig is
• Duurzaamheidsclaims: correct, duidelijk, niet-misleidend, evenwichtig
• SFDR: duidelijke, vergelijkbare en betrouwbare informatie
• POG: duurzaamheidsvereisten verankerd
• Geschiktheid: match van (duurzame) vraag en aanbod